Blog pensat per comunicar idees, opinió, propostes i raons per intercanviar amb tot el món
Actualitza per a canviar l′imatge ;)

Escola 2.0 III: Prohibit prohibir

Internet a dins les aules és el repte. Els programes d’introducció de les TIC a l’educació ja fa anys que s’arrosseguen programa darrera programa, però amb la incorporació de les màquines individuals per alumnes, es fa evident el desequilibri entre el que es pretén aconseguir i el que realment passa. La decisió és dura i difícil per a qualsevol administració però ja està presa, miniportàtils a l’aula i a l’engròs. Els problemes són infinits, des de la conectivitat fins a l’adequació dels continguts digitals, i especialment el repte del canvi de model pedagògic que demana una societat digitalitzada, hiperconectada i canviant en la seva demanda laboral. La crisi a l’escola és encara més dura que a fora, i en canvi sembla com si res no passés. En paraules de Bernardo Hernández (Google): “Quan entres a l’escola avui  sembla que entres al segle XIX…” I té tota la raó. No per introduir portàtils canviem res del resultat, perquè el resultat que persegueix l’escola és formar els alumnes per al món laboral i social que hauran d’encarar en sortir, i això, ara com ara sembla que no s’aconsegueix.

I per a mostra, un botó. Fa uns dies el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya ha aturat la conectivitat de les xarxes socials als centres que participen en el programa Educat 1×1, només si un centre determinat ho demana, se li donarà accès. Raons per a prohibir aquest accés: hiperaccès dels alumnes a les xarxes socials, col·lapse de la conectivitat…Raons que es desmunten fàcilment. La conectivitat no es col·lapsa per entrar a facebook, es col·lapsa perquè totes les escoles de Catalunya tenen una única entrada de connexió amb un ample de banda ridícul per a la massa crítica d’alumnes que l’han d’utilitzar. Però és que l’altra raó encara és més terrible. Entrar a facebook o a twitter no és negatiu per definició, només és negatiu si no són eines al servei de la tasca educativa; i mostres de que les xarxes són una gran eina pedagògica n’hi han a mil. És més, de quan l’accés a la informació és pedagògicament negatiu? La Generalitat de Catalunya és pionera en la implementació de xarxes socials als seus departaments, especialment al d’Educació; i en canvi no assegura que justament el seu projecte pilot en aquest àmbit sigui model d’activitat pedagògica; una gran contradicció.

Els llocs comuns que alguns esgrimeixen com que el professorat no està preparat, que els alumnes van per davant, que tot ha de fer-se amb passes mesurades, no han estat raó suficient per a aturar un procés que ha tingut en la introducció de l’ordinador a l’aula la base de l’activitat del Departament en els darrer any. Per tant, per què ara sí és una raó per ordenar la prohibició a l’accés a les xarxes? Segurament perquè els objectius estan lluny d’acomplir-se. L’alumnat està a les xarxes, el professorat amb una formació de fa molts anys s’ha adaptat als ordinadors i sobre la marxa treballa per a posar-se al dia, i les escoles estan immerses en un canvi que és alguna cosa més que l’accés al facebook. És doncs aquesta mesura justificada? No, sota el meu punt de vista. Està clar que una vegada obres la caixa dels trons tecnològica ja no té sentit aturar l’onada expansiva, més aviat seria hora de pensar en com racionalitzem el sistema. La formació del professorat s’ha de revisar de cap a peus, des de la universitat. La conectivitat i els ordinadors s’han de dotar amb les millors infraestructures, l’autonomia de centres segurament facilitaria aquest fet. I els continguts estan a la xarxa i són una font inesgotable per a empreses que vulguin i sàpiguen acostar-se a l’educació des del coneixement i la pedagogia, no només des del guany per pantalla. Prohibit prohibir, eslògan del maig del 68 de de finals del segle XX dissortadament encara és actual referit a l’escola, per terrible que sembli.

LLibre: Si és dolent, t’ho recomano d’Steven Johnson

Pel·lícula: Tron Legacy de Joseph Kosinski

Música: Perdono de Tiziano Ferro

Comparteix:
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Meneame
  • TwitThis

5 Comentaris
» Subscriu-te al RSS dels comentaris

1 Marga { 12.19.10 at 23:19 }

Trina, comparteixo la major part de les opinions que expresses en el teu escrit i subscric enèrgicament que …”cal revisar la formació del professorat de cap a peus”.

2 Twitter Trackbacks for Escola 2.0 III: Prohibit prohibir — Platxèria [trinamilan.cat] on Topsy.com { 12.19.10 at 23:39 }

[...] Escola 2.0 III: Prohibit prohibir — Platxèria trinamilan.cat/2010/12/19/escola-20-iii-prohibit-prohibir/ – view page – cached Blog pensat per comunicar idees, opinió, propostes i raons per intercanviar amb tot el món [...]

3 MarcG { 12.20.10 at 0:05 }

Bona reflexió Trina!

Per desgràcia és real…

Els nostres dirigents i, de fet, bona part de la societat encara no s’ha adonat que estar, utilitzar, la Xarxa no és un complement, no és prescindible…

Estar a la Xarxa (i aprofitar-la adequadament) és el que marcarà el futur dels alumnes, el futur dels nostres fills.

No educar-lo digitalment estàs abocant-lo a ser un analfabet.

Un analfabet digital que, d’aquí a uns anys ja eliminarem l’adjectiu ‘digital’.

Qui vol ser analfabet?

Com ja saps, fa uns dies vaig escriure una Carta al Futur President de la Generalitat de Catalunya on intentava deixar clar el canvi en l’educació que hem de fer: l’ús de la Xarxa és absolutament indispensable!.

4 Trina Milan { 12.20.10 at 8:44 }

Marga,
gràcies, totes dues sabem com és de difícil modificar alguna cosa sense la preparació prèvia dels professionals i l’organització controlada dins l’escola..i no per això deixem de fer-ho…amb professionals com tu tot és més fàcil, una abraçada

5 Trina Milan { 12.20.10 at 8:46 }

Marc,
exacte, d’aquí a uns anys, aquells que van prendre decissions com aquesta nio hi seran per respondre de les conseqüències, però els nostres fills les patiran. El nou govern de la Generalitat té un repte molt gran, com bé dius a la carta, que subscric.
Una abraçada

Deixa un Comentari

XHTML: Si vols, pots utilitzar aquestes etiquetes XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>