Blog pensat per comunicar idees, opinió, propostes i raons per intercanviar amb tot el món
Actualitza per a canviar l′imatge ;)

Internet, Ideologia i Classe social

La cerca dels interessos personals té molt més sentit quan s’expressa dins de la lluita dels drets col·lectius” Aquesta frase dins de l’article Ascensor social: fuera de servicio de El Pais, m’ha colpit perquè explica en poquíssimes paraules tota una declaració política. L’article es refereix a un estudi del CIS sobre la progressió de les persones  en l’estructura social. L’ascensor social és la metàfora de com els fills arriben més alt en l’escala social, en la tipologia de la feina, que els seus progenitors, i aquest ascensor social s’està aturant, no és veritat que hagi millorat respecte de fa un segle, al contrari. I això té molt a veure amb la ideologia. No és gratuït parlar d’ideologia, al contrari, si deixem de tenir en compte el concepte, és quan l’interès per la política desapareix, com ara.

L’educació fa que la desigualtat no augmenti, pero ella sola no pot disminuir-la. Certs mecanismes de l’economia de mercat determinen més els moviments entre classes que qualsevol política equilibradora. I per suposat la pròpia estratègia de l’entorn social, la cultura on es pertany, de quina classe social formes part o de quina família. Alguns dels grans ensurts socials que hem conegut enguany a casa nostra, com el cas Millet, només s’expliquen per aquesta raó. Culturalment hi ha normes, regles, que són més fortes que cap títol universitari, que cap acord empresarial, que cap llei. I no sembla que siguem conscients del fet. O potser sí. Però el que està clar és que sense educació, i especialment, sense educació superior, l’ascensor social no funciona. Ni a Europa, ni a Asia, ni tan sols a Amèrica, la terra del self made man. El president Obama ha lluitat per un mínim de normativa de salut pública, perquè allà si puges és ràpid però si caus també ho és. La cultura mil·lenària d’Europa el que ha aconseguit és un mínim de protecció i inclusió social que fa que aquest camí tingui alguns coixins que no hauriem de perdre, o algunes institucions que ho faciliten, com el Barça a Catalunya.

Són els grans canvis sociopolítics els que faciliten el canvi cultural;  de fet, que a Europa es donessin durant el segle XX grans guerres, grans dictadures (d’esquerres i de dretes) va generar un canvi cultural que ha facilitat a posteriori la progressió  de l’estat del benestar, la frase que inicia aquest post ho explica. En el moment present, el canvi de paradigma tecnològic, econòmic i social està provocant també un canvi cultural d’abast encara no quantificable. Serà la revolució d’Internet una nova forma de facilitar l’ascensor social? L’accés a la conectivitat, a la xarxa, és un nou model de relació social, de comportament cultural que podria fer que la millora de classe social sigui abastable per a més gent, o per contra, afegirà un pis més als botons de l’ascensor? Tenir un Apple o un HP ja és formar part d’una “classe social tecnològica”, els humans repetim el que coneixem, som animals de costums…i de revolucions.

Llibre: Tribus de Seth Godin

Pel·lícula: La doctrina del shock de M. Winterbottom

Música: Patience de Take That

Comparteix:
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Meneame
  • TwitThis

5 Comentaris
» Subscriu-te al RSS dels comentaris

1 Twitter Trackbacks for Internet, Ideologia i Classe social — Platxèria [trinamilan.cat] on Topsy.com { 08.12.10 at 11:59 }

[...] Internet, Ideologia i Classe social — Platxèria trinamilan.cat/2010/08/11/internet-ideologia-i-classe-social/ – view page – cached Blog pensat per comunicar idees, opinió, propostes i raons per intercanviar amb tot el món Tweets about this link [...]

2 MarcG { 08.12.10 at 13:52 }

Bon post Trina (i bon article el del País).

Recordo que en la dècada dels 90s, en plena crisi japonesa, hi va haver un problema psicològic important: per primera vegada – des de la II Guerra Mundial – la nova generació de japonesos era incapaç de millorar socialment respecte als seus predecessors.

Això va generar molt rebuig (i enuig) social (fins i tot dins de la mateixa família) en una societat tan competitiva com la japonesa.

Particularment segueixo pensant que és cabdal la formació.

L’accés a la formació és un dels ingredientes necessaris per aconseguir trencar el teu origen social.

Però no n’hi ha prou amb això, encara que sigui obvi, convé recordar que també s’ha de tenir ganes d’aprendre…

D’altra banda, i crec que mai s’ha potenciat com cal, una altra manera de trencar aquesta barrera social prové de l’emprenedoria; aquesta conjuntada amb una bona formació pot resultar un còctel perfecte.

I quan parlo de formació també em refereixo a les noves tecnologies… (que en poc temps deixaran de ser ‘noves’ per a ser ja ‘quotidianes’).

Gràcies pel post.

3 Edu { 08.13.10 at 2:29 }

Unes reflexions molt interessants. Estic d’acord amb que quan s’arraconen les ideologies l’interés per la política disminueix.

No sé si Internet i la revolució que ha comportat facilitarà l’ascensor social, però el que sí que tinc cada cop més clar és que hi ha d’haver una revolució dins el món de l’educació, per formar joves amb les competències veritablement necessàries al s.XXI.

Aquests dies estic al Media Lab del MIT, en un congrés internacional sobre Scratch. Tot el dia reflexionant sobre TIC, educació, creativitat… Em sembla que t’encantaria! :)

Una abraçada!

4 Trina Milan { 08.13.10 at 9:29 }

Marc,
totalment d’acord amb el teu apunt sobre la relació amb l’empreneduria..és un lligam perfecte per a l’ascensor social, les ganes de fer coses noves, lligades a la forma de fer-les…
el compromís social amb tu i amb el grup..
gràcies!

5 Trina Milan { 08.13.10 at 9:30 }

Edu,
em fas molta enveja, m’encantaria estar al MIT ara ;)
aprofita tot el que puguis…gràcies pel teu comentari, el repte de l’educació és molt gran
salut!

Deixa un Comentari

XHTML: Si vols, pots utilitzar aquestes etiquetes XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>