Blog pensat per comunicar idees, opinió, propostes i raons per intercanviar amb tot el món
Actualitza per a canviar l′imatge ;)

Continguts digitals, eines tecnològiques i educació

En Daniel Garcia Peris, alma mater de la Penedesfera, em va fer l’honor de convidar-me a participar en les 3eres Jornades de la Penedesfera, moderant una taula sobre Continguts digitals i educació. Vaig ser com a assistent a l’edició anterior de les Jornades i va ser una gran experiència poder compartir amb la gent de la Pendesfera un espai de col·laboració i aprenentatge que tot just començava a ser també 2.0. Recordo que en aquell moment els que feiem anar el twitter, per exemple, erem uns estranys amb un mòbil a la ma tot el temps. Avui el twitter és protagonista de qualsevol esdeveniment que es precii. Internet i les noves formes de relació a la xarxa ens estan modificant ràpidament i radicalment la feina, les relacions humanes, la forma en que ens comuniquem, però sempre essent conscients de que els humans som els responsables de l’acció.

Aquest canvi és especialment important al sistema educatiu, a l’escola. Com a mestra no puc menys que pensar en com Maria Montessori va ser capaç de crear escoles per a nenes a principis del segle XX sense gaires possibilitats d’èxit. Ella va fer que una idea es transformés en realitat, amb un públic complicat, amb poques eines però amb molta voluntat. Podem pensar que el canvi a l’escola no serà possible només perquè les dificultats són tecnològiques? Impossible, la tecnologia ens ajuda a fer millor i més qualificadament la feina, però, com tots els mestres sabem, l’ofici de mestre és ara més important que mai. Tot el saber a Internet, tots els aparells: ordinadors, mòbils, playstation, pissarres digitals, són nomès el “guix” i els “jocs” que Maria Montessori utilitzava, posats al dia. Quin és el canvi real? els continguts i els procediments. La possibilitat de donar un tomb a la forma d’ensenyar, utilitzant com a “excusa” la tecnologia és a les nostres mans, i per això estem obligats, com a professionals a intentar-ho.

Persones amb perfils molt diferents però que són especialistes en àmbits que tenen a veure amb el que l’escola necessita són els que ens han fet l’honor de participar en aquesta taula: Albert Garcia Pujadas, Ramon Barlam, Simon Lee i Narcís Vives. Perfils de persones que treballen en el món dels continguts digitals, i en el món de l’educació que xerraran i intercanviaran opinions sobre el repte de l’educació avui. Per a ser conseqüents amb el propi esperit de les Jornades i del que significa intercanviar a la xarxa, us preguem que participeu des d’ara i fins al dissabte amb les vostres propostes per a aportar idees i compartir experiències, mestres, creadors de continguts, alumnes, tots podem dir la nostra, la xarxa ho permet, amb voluntat de cooperació i de creació de coneixement. Gràcies a tots i totes.

Llibre: La educación siberiana de Nicolai Lilin

Pel·lícula: The Gosth writer de R. Polanski

Música: Summer 78 de Yann Tiersen

Comparteix:
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Meneame
  • TwitThis

4 Comentaris
» Subscriu-te al RSS dels comentaris

1 Joanka { 06.08.10 at 12:11 }

Hola Trina,

Com apuntes, no hem de pensar que el canvi a l’escola no serà possible per les dificultats tecnològiques, però tampoc no cal que pensem que serà possible només per les possibilitats tecnològiques. L’ús que se’n faci de la tecnologia serà qui marcarà el tipus de canvi. Qualsevol eina, qualsevol descoberta, qualsevol avenç tecnològic presenta un gran potencial… per al bé i per al mal (la dinamita mata, però també és una eina fonamental per a fer segons quines tasques). Si l’aplicació de la tecnologia al sector educació es fa posant l’èmfasi en les eines i no en l’educació, no anirem bé. Si dotem l’alumnat d’ordinadors però l’únic canvi serà que els llibres passin a ser ebooks, no anirem bé. Si fomentem l’ús de la xarxa pels escolars però no canviem les preguntes que els hi plantegem, no anirem bé. És fonamental, com apuntes, que la tecnologia sigui l’excusa, el catalitzador que faci replantejar la metodologia, els continguts curriculars i els aprenentatges transversals en què cal focalitzar la formació dels ciutadans del futur. I sí, els professionals han de sentir-se obligats a intentar aquest canvi… però, potser caldria, amb l’excusa tecnològica, buscar la manera d’empènyer aquest sentiment de necessitat de modificar coses, perquè no tothom està igual de motivat i sovint, ens centrem en l’opinió majoritària del nostre cercle de coneguts i, agafant en préstec la teoria de “l’espiral del silenci” de Noelle-Neumann, gosaria dir que potser en el “nostre cercle” es silencien les opinions divergents d’una massa important d’educadors que consideren que les coses s’han de fer com s’han fet sempre.

Miraré si puc “alliberar-me” el matí de dissabte per acostar-me a la taula, perquè a la vista dels participants i de la moderadora, n’estic absolutament segur que hi hauran interessants reflexions que aniran molt més enllà de les eines.

Una abraçada!

2 Trina Milan { 06.08.10 at 17:12 }

Joanka,
mil gràcies per la teva proposta, de fet estem en línia; i a més crec que construïm sobre el que practiquem en el dia a dia..la xarxa és un món de coneixement i l’estem construint junts….m’encantarà que vinguis dissabte….
mil gràcies ;-)

3 elveidedalt { 06.15.10 at 23:16 }

Ho acabo de llegir
http://blocs.gencat.cat/blocs/AppPHP/gencat/?p=1704
Quina sort treballar en una administració que té clar el pes de les xarxes socials.
Felicitats per les jornades!

4 Trina Milan { 06.16.10 at 20:34 }

Gràcies Company..ets molt amable…ens veiem aviat o què ?
salut i força

Deixa un Comentari

XHTML: Si vols, pots utilitzar aquestes etiquetes XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>