Blog pensat per comunicar idees, opinió, propostes i raons per intercanviar amb tot el món
Actualitza per a canviar l′imatge ;)

Infants i adolescents davant les portes de Tanhauser

http://blogs.grupojoly.com/tacho-rufino/files/2009/02/rutger.jpg

L’espai de temps que va de l’estrena de la pel·lícula Blade Runner a l’estrena d’Avatar és molt curt en termes històrics, només 28 anys, però representen en termes tecnològics una eternitat. Blade Runner es considera un film de culte que modificà la forma d’entendre la ciència ficció però també l’estètica i el concepte filosòfic del que persegueixen els propis humans, saber on van i qui són. Avatar pretèn ser la pel·lícula de culte del segle XXI i m’han servit per a unificar el missatge que vaig voler transmetre en la meva intervenció a la Jornada sobre Infància i Adolescència que la Diputació de Barcelona va celebrar divendres 20 de novembre a l’Hesperia Tower de l’Hospitalet de Llobregat, un bon escenari per a una bona jornada.

Com es desenvolupen els infants i adolescents davant un món canviant, divers, global, tecnològic i ràpid? Amb quines eines es mouen en aquest escenari de preguntes i respostes que per primera vegada en la història els adults no som capaços de contestar amb les seves mateixes eines tecnològiques? La meva proposta és que primer de tot hem de saber com són els infants i adolescents avui: són intuïtius, globals, àudiovisuals, tecnològics, interactius, emocionals. Per tant decideixen, interpelen, cooperen, interaccionen, saben..saben coses que potser els seus professors o el seus pares no tenen perquè haver après però que estem obligats a investigar i a conèixer. Perquè la realitat per a la qual els infants i adolescents han d’estar preparats està plena de tecnologia que per a ells ja no és tecnologia és realitat. Quan una eina conviu amb nosaltres des de sempre, no és tecnologia per a nosaltres és una eina, les playstation, els iphone, les DS, són eines per als nostres infants i adolescents, per tant hem de saber donar-los la possibilitat d’estudiar, de viure amb continguts que es presentin dins d’aquests espais coneguts per a ells.

Perquè la nostra ment, els impulsos elèctrics que passen de neurona a neurona funcionen de forma redistributiva i cooperativa, els sabers que anem acumulant al llarg de la nostra vida s’assemblen molt a com treballem i estudiem amb les xarxes socials, amb les eines colaboratives que es troben a Internet. Per què renunciar a una forma de fer i de desenvolupar-nos que millora substancialment els resultats? No podem renegar de la xarxa, de les xarxes, dels gadgets tecnològics, dels millors ordinadors, perquè estariem privant als nostres infants de la possibilitat d’incloure’s en la seva societat amb tots els drets, el que sí hem de fer és no defugir la nostra responsabilitat com a adults professionals o familiars per a transmetre sentit crític i valors a tot els nostres alumnes o fills. Les portes de Tanhauser obren un món de vivències impensables, posem-nos a la feina i afegim-nos a l’onada que possibilita pel·lícules com Avatar.

Llibre: Despietat país de les meravelles i la Fi del món d’H. Murakami

Pel·lícula: Avatar de James Cameron

Música: Banda sonora de Blade Runner de Vangelis

Comparteix:
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Meneame
  • TwitThis

2 Comentaris
» Subscriu-te al RSS dels comentaris

1 Jos Petit { 11.23.09 at 16:35 }

En referència a “no renegar” i “inclore’ls a la societat amb tots els drets” podem començar a parlar de fractura de la “realitat” entre els infants? Amb un accés a la xarxa qüestionat, com a mínim per car; les operadores de telefonia també en entredit pel preu dels serveis; hi ha entorns d’aquests nens i joves que no poden acompanyar-los en aquest recorregut per la seva pròpia realitat.
És en el món educatiu on coneixen i experimenten i, per descomptat, aprenen però fora d’aquest hi ha un mínim d’igualtat d’oportunitats? Encara som més enllà d’Orion on brillaven els obsolets raigs “C” i per això no cal deixar de treballar per a un món millor :
A new life awaits you in the Off-world colonies! A chance to begin again in a golden land of opportunity and adventure!
(anunci a Blade Runner)

2 Trina Milan { 11.24.09 at 10:45 }

Jos,
tens raó, és més, l’escletxa digital la podem trobar no només entre generacions, també entre capacitats econòmiques, les classes socials, estan presents, per això és important la implicació dels sistemes educatius, com molt bé dius la igualtat d’oportunitats, l’equitat han de ser presents…
i així més enllà d’Orió també hi haurà nous raigs de sol…
una abraçada

Deixa un Comentari

XHTML: Si vols, pots utilitzar aquestes etiquetes XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>