Blog pensat per comunicar idees, opinió, propostes i raons per intercanviar amb tot el món
Actualitza per a canviar l′imatge ;)

Bizet i El Corte Inglés venen cultura

Dins la nostra cultura occidental els anuncis publicitaris tenen un lloc especial, són generadors de frases comunes, dites que es repeteixen a tots els estrats socials. La cultura audiovisual s’ha demostrat com la més penetradora de les noves formes de comunicació, la imatge és missatge i si s’omple de banda sonora i contingut, es converteix en una potent eina pedagògica i empresarial.

Un anunci publicitari és per definició una eina que s’ajusta especialment a les característiques del tipus de procediments comunicatius que els nens, joves i grans capten amb especial atenció: durada curta, missatge àudiovisual, imatges expressives, tempo accelerat, narració impactant…els anuncis són els productes àudiovisuals que més utilitat pedagògica tenen, i en canvi estan desprestigiats com a producte cultural. De fet són, al meu entendre, l’avançada de les innovacions tècnològiques en el camp de la creació àudiovisual i cinematogràfica, sabem que molts dels directors de cinema provenen del món de la publicitat, la millor escola creativa, per tant, que millor que utilitzar els anuncis també com a propagadors de cultura. L’objectiu de l’empresa que contracta un anunci és vendre el seu producte, però cada vegada més ho és també crear-se una imatge i una identitat corporativa que s’ajusti al públic que vol captar i fidelitzar, que s’asociin a valors positius i creadors de tendències, el valor afegit.

El Corte Inglés és una de les empreses que millor ha entès aquesta doble vessant, i aconsegueix que tots estiguem pendents dels seus anuncis que, per exemple, canvien l’estació climatològica abans de que arribi de forma real, la famosa “ja és primavera en El Corte inglés” n’és una prova. És amb anuncis com el que veiem a l’entrada d’aquest post que s’aconsegueixen tots els objectius: utilitzar “l’Havanera” de la Carmen de Bizet per a anunciar l’arribada de la tardor i dels nous productes associats, ens provoca sensacions conegudes, ens acosta a un món singular i sofisticat, ens eleva a paisatges desitjats i li dona valor afegit a la marca que signa l’anunci. Una mostra excel·lent de com el llenguatge àudiovisual penetra i transmet el missatge.

Llibre:El libro rojo de la publicidad de Luis Bassat

Pel·lícula: Smoking Room de Wallovits i Gual

Música: L’Havanera de Carmen de Bizet en versió d’Angela Gheorghiu

Comparteix:
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Meneame
  • TwitThis

8 Comentaris
» Subscriu-te al RSS dels comentaris

1 Artur { 09.13.09 at 7:32 }

Els anuncis de ràdio m’encanten. En ells es veu la capacitat del publicista per a arribar, només amb les paraules, al consumidor. És una prova de la creativitat humana. També és del tot cert que, en ser un mitjà sense imatges, quan el comunicador no està a l’alçada, la pífia es molt més “monumental”. L’activitat humana, quan està ben feta sempre reporta satisfacció a la societat.

2 Miquel { 09.13.09 at 7:32 }

“L’objectiu de l’empresa … és també crear-se una imatge i una identitat corporativa que s’ajusti al públic que vol captar i fidelitzar …”.
Hauria de ser així però en el cas d’ECI o sé què dir-te. Per una banda tenen, per posar un exemple, l’escola de sardanes que funciona, diuen que molt bé, des de fa dècades. Chapeau! Però tu et pots passar una bona estona parlant amb un venedor d’ECI-Diagonal en català i molts, sobretot els més grans, no són capaços de fer l’esforç de dir una sola paraula en la meva llengua. De vegades surto d’aquella botiga amb la sensació que hi ha gent allà dintre que em volen donar lliçons de “modales” per insistir amb el català. Per això hi vaig tan poc com puc.
Això sí, sempre que hi he acompanyat a un estranger l’han atès perfectament en la seva llengua, fos la què fos.

3 Trina Milan { 09.13.09 at 15:20 }

Artur,
hohas descrit molt bé…són productes que arriben a la gent i que són efectius, tot i la mala premsa que tenen..salut

4 Trina Milan { 09.13.09 at 15:22 }

Miquel,
tens raó..a vegades l’objectiu de ECI no s’acaba de veure..un altre exemple: els vins del super mercat són quasi tots de fora de Catalunya, poca visió de la jugada..o és que el seu objectiu és un altre? perquè perdre diners no en perden….salut

5 Albert Medrán { 09.15.09 at 11:16 }

A mi l’anunci em fa entrar anyorança de Madrid! :P

6 Laia { 09.19.09 at 11:08 }

Són ben coneguts els anuncis relacionats amb una època de l’any o aquells que uneixen una marca a un determinat eslògan. El de “El Corte inglés” n’és un clar exemple. És podrien esmentar també els els anuncis de cava o d’alguna marca de joguines durant les èpoques nadalenques i, perquè no, les frases publicitàries que més d’un cop s’han incorporat dins el llenguatge diari. Imagino que veure el públic involucrat fins a aquest nivell amb la marca deu ser un dels objectius de tot publicista.

7 Trina Milan { 09.21.09 at 10:34 }

Albert,
ho entenc…enyorança…hi tornaràs ;-)

8 Trina Milan { 09.21.09 at 10:35 }

Laia,
exacte, involucrar per a seduïr i fidelitzar..ho fan prou bé;-) gràcies pel comentari

Deixa un Comentari

XHTML: Si vols, pots utilitzar aquestes etiquetes XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>