Blog pensat per comunicar idees, opinió, propostes i raons per intercanviar amb tot el món
Actualitza per a canviar l′imatge ;)

Horaris escolars, horaris socials

L’educació és un dels pilars bàsics de la nostra cultura occidental. De fet, s’ha convertit pràcticament en l’única resposta a moltes de les necessitats dels infants i adolescents del nostre temps. Per això, el repte de l’educació com a servei públic és fonamental. La Llei d’Educació de Catalunya (LEC) que s’està tramitant al Parlament en aquests moments, és una eina per a l’aggiornamento d’un sistema educatiu que ha de ser capdavanter.

Un altre tema és l’organització dels espais temporals de l’escola, també s’ha de revisar. La proposta del Departament d’Educació de redistribuir les vacances escolars al llarg de tot el curs, començant abans les classes al setembre i situant una setmana blanca el febrer,  és un intent de posar sobre la taula que també els temps estan canviant sobre com s’organitza la societat. Perquè no és només l’escola la que ha de modificar l’organització del seu temps, també és la societat qui ha  de pensar en definir els horaris de les empreses, els serveis, elscomerços…i s’han d’adaptar al fet de que les famílies han canviat i, especialment, el rol de la dona.

La primera responsabilitat dels fills pertany als pares i mares, després a la resta de persones i institucions amb qui es relacionen. El sistema educatiu té un paper rellevant i ha assumit molt del que abans es feia fora l’aula; per tant, socialment hi ha un repte compartit: fer que no només l’escola sigui la responsable d’on, quan i què fan els infants. No és només un tema de vacances escolars sinó que és pensar en els infants com a membres socialment actius d’una societat que canvia a ritme de bit.

Llibre: L’escola contra el món de Gregorio Luri

Pel·lícula: La clase de Laurent Cantet

Música: Tears in heaven d’Eric Clapton

Comparteix:
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Meneame
  • TwitThis

9 Comentaris
» Subscriu-te al RSS dels comentaris

1 Artur { 02.05.09 at 16:37 }

Sóc pessimista. Probablement es canviarà la Llei. Serà un llei “revolucionaria que captivarà al món educatiu”. La pregunta: aquest canvi legislatiu implicarà un canvi operatiu? Molt sovint l’escola està “controlada” per grups o sindicats que tenen un gran pes en l’Administració. Encara que s’aprovi la llei, no serà que seguirem estan al darrer lloc d’Europa en aquesta matèria tan important?

2 andreu { 02.05.09 at 17:19 }

Trina, tal com comento al meu blog, a mí em sembla que a banda de modificar el tema dels usos del temps, que és fonamental, cal un debat a fons del que implica el concepte comunitat educativa. El temps per educar no és només el temps qeu s’hi està a casa o a l’escola. Com suposo que tu defenses, davant un ordinador un alumne pot aprendre molt. El tema és, com generar espais en el nostre temps que permeti donar sentit a aquesta lògica del que implica educar.

3 Ferran { 02.05.09 at 19:25 }

Trina, trobo molt pertinent la teva referència als horaris laborals, concepte que inclou també els centres educatius. L’actual distribució al nostre país (els gairebé 3 mesos d’estiu; els gairebé 3 mesos non-stop a principis d’any) és horrorosa; si ens creiem que estem preparant els nanos per ser gent “de profit”, potser que comencem posant en pràctica un calendari de feina i vacances que sigui realista.

No sóc tècnic, no sé quina és la millor manera per solucionar què fer amb els nanos durant la o les setmanes blanques, però sí sé que a mitja Europa, Alemanya inclosa, aquest tema ja el tenen solucionat de fa anys; qüestió de començar coneixent com s’ho fan, a d’altres llocs.

Salut.

4 Trina Milan { 02.05.09 at 22:12 }

Artur,
espero que no, t’asseguro que els que tenim alguna cosa a veure amb la innovació en educació a aquest país esperem molt i estem fent molt perquè no sigui així; i en som alguns, bastants, només que no és qüestió sols de l’administració educativa, és una qüestió de país; realment aquesta és una qüestió de país i no percebo sempre que tinguem al país al costat, t’ho asseguro…però jo crec que en situacions de crisi és quant es demostren els forts, els que creuen en alguna cosa més..i ara és el moment…salut amic

5 Trina Milan { 02.05.09 at 22:21 }

Andreu,
jo defeenso educar amb tots els mitjans, i especiament amb els que ens proporcionen la xarxa i el coneixement compartit del 2.0, seguint aquest concepte, la mateixa idea ens serveix per parlar de com organitzar el temps, i per això no pot ser que es segueixi pensant en horaris de segle XIX per a l’escola del segle XXI; de fet les tecnologies i la xarxa ens proporcionen procediments que van més enllà del fet de tenir un pc a la classe, ens diuen que hem de canviar els esquemes procedimentals de l’organització escolar…però això mereix un post i més per a desenvolupar-ho, ho farem…salut amic

6 Trina Milan { 02.05.09 at 22:22 }

Ferran,
explica’ns com està regulat l’horari a Alemanya…vinga…prenem models….tens tota la raó, si ja està provat quines modificacions funcionen…mirem-ho…gràcies amic

7 Miquel { 02.06.09 at 9:56 }

A veure, Trina, ja saps que tinc una certa tendència a la discrepància i avui no serà una excepció. Començo pel començament, per un tema menor si voleu, encara que per a mi no ho és. Veig que de l’horari escolar en dieu ara “organització dels espais temporals de l’escola”. Si estem parlant del mateix (això intueixo) i tothom sap què és l’horari escolar però segurament no tothom entén això dels espais temporals, per què primer no ens posem tots d’acord en utilitzar una terminologia senzilla i a l’abast de tothom? I a partir d’aquí discutim el que s’hagi de discutir però sabent tothom de què estem parlant. I quan dic tothom no em refereixo només als mestres, polítics i funcionaris experts en el tema sinó, bàsicament, als pares que no necessàriament són experts en aquestes giragonses idiomàtiques que sovint corren el risc de portar a confusió. És només un exemple de la diversitat lingüística utilitzada a banda i banda del taulell però segurament estaràs d’acord amb mi que no és cap excepció.
Dit això i confiant que des del món educatiu sabreu perdonar aquesta intromissió, 100% d’acord amb la teva entrada.

8 Trina Milan { 02.06.09 at 17:35 }

Miquel,
no esperava menys de tu ;-) ..tens raó..a vegades els que estem dins el tema ens oblidem de rebaixar el vocabulari i així ens va, per això necessitem que les persones raonables i sensates com tú ens tornin a la drecera….i sí, volem més intromissions , salut amic

9 rhyrth { 04.17.09 at 8:39 }

vjkreogbnqoñir

Deixa un Comentari

XHTML: Si vols, pots utilitzar aquestes etiquetes XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>