Blog pensat per comunicar idees, opinió, propostes i raons per intercanviar amb tot el món
Actualitza per a canviar l′imatge ;)

Heziberri, innovar en educació

Coral Kantica de Bilbao

Innovar en educació és el repte. S’està qüestionant cada dia el paper del sistema educatiu front els reptes de la societat del coneixement, amb raó. Els indicadors no mostren resultats que avalin la feina que el sistema està fent en aquest moment. Només alguns països obtenen rendiments a l’alçada de les demandes dels estudiants, i de rebot, la pròpia societat no està obtenint els ciutadans preparats per als nous reptes que necessita.

No vull dir que no se’n parli, més aviat tenim un excès de polèmica en aquest cas, l’educacio està en boca de tots, la necessitat de renovació, d’innovació es present a tots els forums i al carrer, com és doncs que no es nota a dins del sistema? De tot això se n’ha parlat en la Jornada del FEAE (Forum Europeu de Administradors de l’Educació) que s’ha celebrat a Bilbao. En el programa de la Jornada es pot veure més.

Vull assenyalar però que el que més m’ha interessat és el projecte Heziberri que promou Innobasque, l’institut basc per a la innovació. Heziberri és l’intent de fer que tota la societat basca participi en el procès d’innovar el sistema educatiu. I això ja és innovació. La frase amb que inicien el camí és especialment significativa: “The futur is here, now, and the past is full of actuals deeds, real history. Utopias hardly have the meat on their bones to sustain a people in grave times” de Patricia Hampl

Les idees bàsiques són: posar a treballar a gent molt diversa en la mateixa direcció, empreses, professors, institucions; utilitzar les TIC com a potencial i procediment transversal; donar prioritat als emprenedors amb capacitat d’aplicar les idees,  només hem de pensar, també s’ha d’actuar. I treballar amb visió de futur, evitant esclerotitzadores formes de fer com les que colapsen l’acció educativa, masses normes per a pocs resultats. Semblen propòsits senzills, potser simples, però són la clau.

A les Jornades varem poder sentir persones com Alfons Cornella (Infonomia) que ens va presentar el marc de les necessitats socials d’un món canviant; o Sibo Arbeek d’ICSadviseurs que va ensenyar una altra forma d’escola, edificis oberts, espais canviants, mobiliari que ja no és el verd de sempre. Podeu veure més informació sobre la jornada al blog de Mikel Agirregabiria una de les persones que més en sap d’innovació i educació, present a la Jornada també.(Blog de la Jornada)

Per cortesia de Josi Sierra l’entrevista al Director General d’Innovació educativa del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya a les Jornades al seu blog Conocity, ciudad del conocimiento i una ampliació a Youtube.

Conclusions del que hem viscut a Bilbao aquests dos dies: la gent ha de treballar en xarxa dins la xarxa, no hi ha volta de full. La innovació és la clau, sense innovació no solucionem els problemes de la gent, del món, d’aquesta societat líquida (Bauman a Barcelona el dia 20 de novembre) i les TIC són la eina imprescindible que les persones han de fer servir. Els nostres estudiants són innovadors, l’escola ho ha de ser. Una mostra la Coral Kantica que va cloure la Jornada amb una actuació innovadora i de molta qualitat.

LLibre: Tiempos líquidos de Zygmunt Bauman

Pel·lícula: La buena nueva de Helena Taberna

Música: Coral Kantica

Comparteix:
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Meneame
  • TwitThis

27 Comentaris
» Subscriu-te al RSS dels comentaris

1 jordi { 11.16.08 at 19:28 }

Un besito.

Muy interesante el coro.

¿ Qué opinas del Plan Bolonia ? tengo una confusa idea revuelta de mucha intoxicación mediática, pero tengo la impresión que si bien se intenta adaptar a unas nuevas necesidades sociales , el nivel académico baja e intenta crear un mínimo común divisor apto para trabajar, despreciando un ciudadano más ” renacentista ” y completo. A parte de procesos privatozadores, siempre mal explicados.

2 Trina Milan { 11.16.08 at 19:51 }

Jordi,
creo que el Plan Bologna hay que implementarlo; no sabemos si los resultados seran de muy alto nivel pero lo que si sabemos es que si no se construye una universidad global, con indicadores y licenciaturas homologables, no estaremos en condiciones de dar una respuesta a los estudiantes del siglo XXI, que son globales, digitales y moviles, es decir que pueden querer estudiar a 10000 kilómetros de su país, que pueden querer cambiar de licenciatura a medio camino, y que necesitaran enseñanzas puestas al dia, y este es el intento de Bologna. Veremos si da resultados, los niveles no siempre se basan en paradigmas precedentes, no podemos analizar las universidades actuales y futuras con criterios del siglo XIX…yo creo que hay que hacerlo, significará seguramente reconversiones duras, sobretodo para el profesorado, pero mas reconversiones se estan haciendo en las empresas y hay que responder desde la formación con el mismo impulso..
besos

3 Kim { 11.16.08 at 22:45 }

D’acord, Trini. Només una aportació més a les conclusions de Bilbao.
En innovació educativa interessa més la gent interessada en idees interessants capaç de fer-se bones preguntes, de pensar de forma creativa, amb desig d’aprendre, interconnectada, positiva, tenaç i feliç que la gent interessant amb idees interessants.
Un gest.

4 Joan Badia { 11.16.08 at 22:53 }

Trini,
Molt bé el comentari. El reenviaré a la gent del Departament.
Una abraçada i fins demà.
Joan Badia

5 Efrem { 11.17.08 at 3:12 }

Molt interessant. El Pla de Bolonya sembla amagar una privatització de la Universitat pública… I la idea de donar el control de l’educació al món de l’empresa -que està sotmès a l’egoisme que fomenta el capitalisme- no em sembla gens bona si volem un progrés humà que tingui en compte la dignitat de les persones en comptes del seu preu.

6 Trina Milan { 11.17.08 at 8:04 }

Kim,
totalment d’acord. La gent per sobre de les normes. Allò que vam parlar en el viatge, gent que no només tingui idees sinó que les porti a terme. Fins ara, una abraçada

7 Trina Milan { 11.17.08 at 8:05 }

Joan,
gràcies, en aquesta línia és que hauriem de pensar la gestió de coneixement per al nostre entorn; un post serveix també per comunicar idees i compartir.
fins ara Joan, una abraçada

8 Trina Milan { 11.17.08 at 8:09 }

Efrem,
crec que hem de ser més agosarats i no quedar-nos en les idees fixes del passat. No penso que Bologna sigui una privatització de la Universitat, realment crec que la Universitat ha de passar un cedaç, necessita un revulsiu per ser el servei a la societat que necessitem, i que en aquest moment no dona clarament. Les característiques de l’empresa no són necessàriament dolentes per se, el que s’ha de vetllar és per la bona gestió de la qual cosa l’empresa ens pot ensenyar molt. Cal apostar per una Universitat que rendeixi tant en resultats dels estudiants com en retorn a la comunitat on s’implanta, si no és així no serveix.
salut i gràcies pel teu comentari

9 Miquel { 11.17.08 at 8:19 }

També trobo molt interessant aquesta entrada. Lligat tot això amb la vaga que ens va organitzar la senyora Cañadell la setmana passada i el redactat de les pancartes que presidien la manifestació, i també després de llegir el comentari de l’Efrem que hi ha més amunt, com a simple ciutadà totalment desvinculat d’aquest món però molt interessat i preocupat pel futur del meu país, em pregunto què és més important per a la nostra societat, que l’educació sigui pública o que sigui de qualitat? Ho dic perquè tot i que, evidentment, una cosa no exclou l’altra, a vegades tinc la impressió que una part de la nostra societat dóna absoluta preferència al fet que sigui pública (com donant per fet, al meu entendre equivocadament, que això sòl ja és garantia de que serà de qualitat) mentre que altres pensem que és primordial que sigui de qualitat (pública o privada). Potser no cal innovar gaire i tal vegada s’hauria de copiar d’alguns països del nostre entorn el sistema del xec escolar, deixar que les famílies triïn el tipus d’escola que volen pels seus fills i promoure la sana competència educativa entre els centres. Crec que és l’única manera de que el món de l’educació avanci i no ens queden al nivell de Burkina Faso. I per cert, donar el control de l’educació al món de l’empresa no sé exactament què vol dir, tinc entès que la majoria dels centres privats concertats tenen al seu darrera una fundació sense ànim de lucre. I ja per acabar, al meu entendre no hi ha més “garantia de progrés humà que tingui en compte la dignitat de les persones” amb la pública que amb la privada. Ho dic perquè hi ha molta gent que això ja ho dóna per fet i acceptat per tothom. Doncs no, almenys n’hi ha un que en discrepa.

10 Trina Milan { 11.17.08 at 15:46 }

Miquel,
com molt bé saps, estic molt d’acord amb el teu plantejament, de fet és el que vinc dient en molts dels posts que faig sobre educació i noves organitzacions. El tema és fer rendible l’educació que no vol dir fer neoliberalisme; fer rendible educació és fer que els estudiants tinguin éxit en el seu trajecte educatiu pel sistema, de manera que quan surtin al món laboral tinguin totes les possibilitats de subsistir. I això no està determinat només per uns exàmens, està determinat per uns resultats a llarga termini, tant en termes de feina com de relacions humanes. Per això s’ha de repensar la relació entre escola i estudiant, i s’ha de repensar la feina de mestre, també des de la formació inicial, per això dic que estic d’acord amb Bologna, i els seus plantejaments globals…és un tema que dona per molt i on les ideologies a vegades estan per sobre la realitat. Haurem de començar a pensar en termes de rendiments reals o els nostres alumnes fugiran del sistema i com a conseqûència, de la societat..
salut

11 Heziberri - La educación del futuro { 11.17.08 at 16:34 }

[...] Trina Milán, en catalán [...]

12 jordi { 11.17.08 at 23:36 }

Muy interesante debate, gracias a todos…:-) Espero, deseo y estoy convencido de ello que todos aquellos que trabajais en el ámbito educativo intentais construir en clave positiva y comprendiendo la complejidad de la realidad actual. Os deseo lo mejor, pero alerta…

Un regalito:

http://www.youtube.com/watch?v=GdthX65CMp4&eurl=http://minimodos.blogspot.com/
YouTube – Lucio Dalla – Attenti al lupo

13 jordi { 11.18.08 at 21:50 }

Bona nit.

No veo el enlace y no sé si la conoces o la conoceis, pero la blog de Tiscar Lara es imprescindible en el ámbito de la enseñanza periodistica:

http://tiscar.com/
TISCAR :: Comunicación y Educación en la era digital

14 Trina Milan { 11.19.08 at 10:37 }

Jordi,
estamos muchos intentando mejorar e innovar en educación; y es muy importante que los que no estais dentro del ámbito estricto de la educación esteis al lado nuestro, que comprendais lo que pretendemos y que nos digais que es esto y no otra cosa lo que socialmente se espera de nosotros, en realidad sin ese retorno, no tendría sentido nuestro trabajo, gracias…

15 jordi { 11.20.08 at 22:54 }

Un besito.

Me gustaría oir la voz de los estudiantes, es necesario escuchar a todas las partes para hacernos una idea exacta y al final encontrar un justo equilibrio.

16 jordi { 11.20.08 at 22:56 }

No es muy positivo ver altercados por la calle como en la època de la dictadura. No sé cual es la solución, pero esta no.

17 Ferran { 11.21.08 at 0:51 }

Salut, Trina,

Jo no pertanyo al món de l’ensenyament i, tot i que sóc consumidor d’informació, no sé perquè Bolònia és tan polèmic; no sé perquè es diu que privatitza l’ensenyament i perquè tanta gent hi està en contra. No sé si tinc dret a demanar-t’ho però, ¿ no seria interessant que ens en fessis cinc cèntims, pels “outsiders” ? – M’encantaria tenir prou informació per poder jutjar per mi mateix.

En termes generals, sembla impresindible innovar en el món de l’ensenyament. ¿No innova l’empresa dia a dia? ¿I no innova la societat en el seu conjunt? No entendria un ensenyament quedant-se enrere!

18 jordi { 11.21.08 at 16:21 }

Un besito y un enorme abrazo a todos.

Me gustaría manifestar publicamente desade este espacio de Trina a la que tengo en alta consideración y estima lo siguiente:

Mi enorme preocupación por la deriva totalitaria en Europa que se puso de manifiesto el pasado invierno con la aprobación de la Carta de Derechos de la UE…

http://www.mnemocine.org/web_mostrarCategoria.php?id_categoria=1&idioma=es
Quienes sómos? (Colectivo Mnemocine. Alfabetizacion audiovisual)

Y la consiguiente aprobación del Nuevo Tratado de la UE sin referendeum ciudadano y sin el debate imprecindible como para discerner nuestro futuro y el de las generaciones venideras. El NO Iralandés significa un parentesis que debiera ser utilizado para una reflexión de la ciudadania Europa y como no Española.

El Plan Bolonia necesita ser debatido publicamente y ser sometido al refrendo ciudadano vinculante. Estamos hablando del futuro de la Universidad esencial para el desarrollo de nuestras sociedades democráticas, ahora en peligro. Creo entender que aporta elementos positivos, pero creo también entender que la empresa privada no puede determinnar el destino de la Universidad. En cualuiqer caso el debate es necesario, al igual que iniciar un camino democrático en todos aquellos temas de interés general.

Espero haber sido claro y todo lo dicho responde a un interés especial por un tema de alcance global.

19 jordi { 11.21.08 at 19:53 }

En definitiva Trina y amigos vivimos en un momento histórico donde debemos posicionarnos en terminos democráticos… Tenemos demasiadas cosas en juego.

http://www.youtube.com/watch?v=FHTWoDpm7s0
YouTube – CONTRATO SOCIAL CRIMINAL – “Acepto”

Internet esta siendo una auténtica revolución social silenciosa que esta cambiando nuestras vidas y demostrandonos a diario que va a transformar nuestra manera de ver y entender el Mundo y como no, nuestra muerta democracia.

20 Trina Milan { 11.22.08 at 9:43 }

Jordi,
gracias por tus informaciones valiosas…tenemos mucha responsbailidad en lo que decimos y escribimos, y en la red más…besos

21 Trina Milan { 11.22.08 at 9:45 }

Ferran,
d’acord amb el que planteges, s’han d’innovar el sistema educatiu, entre tu i jo ara tinc una mica de responsabilitat en aquest tema, pe això em sento més apel·lada quan ho dius ;-) et prometo uns quants posts sobre Bologna i sobre innovació en educació…que els outsiders ens heu de poder dir com ho veieu i donar-nos idees, a vegades, dins del sistema s’ha escoltat poc al món exterior, i ara és més necessari que mai.
un petó

22 jordi { 11.22.08 at 11:24 }

Un besito.

Como he dicho anteriormente el Plan Bolonia necesita un debate público, pero lo más importante y debido a su transcendencia, no puede llevarse acabo sin la autorización ciudadana.

No estamos hablando de la regulación de las etiquetas de los productos del super.

23 jordi { 11.22.08 at 12:12 }

Aquí unos videos que intentan explicar de forma muy superficial el problema. Recuerdo que un Plan para nuestras Universidades no puede ser un problema sino un consenso que obviamente no se tiene.

¿ Cátedra Repsol ? ¿ Cátedra Endesa ? ¿ Cátedra Microsoft ? aquí hay algo que no me cuadra.

http://www.youtube.com/watch?v=j_V5Ode5S7Q
YouTube – URJC RADIO: Plan Bolonia

http://video.google.es/videoplay?docid=-940465704484714323&ei=u-MnSeq4CJDMiQKg7MTtBg&q=plan+bolonia&hl=es
Generación Bolonia

http://video.google.es/videoplay?docid=-1560147818561803342&ei=u-MnSeq4CJDMiQKg7MTtBg&q=plan+bolonia&hl=es
Corto sobre EL PROCESO DE BOLONIA – La perspectiva friki

24 Trina Milan { 11.22.08 at 18:52 }

Jordi,
tienes razón, hay que cuidar las formas, aunque hay muchas cosas de fondo que tienen que ser cambiadas, no podemos afrontar la necesidad global con formas territoriales caducas, mal que pese, estamos en el mundo, y tenemos que formar a la gente para moverse por todo el mundo, si no hacemos un flaco favor a cuantos confian en nosotros, a aquellos a los que les damos un título universitario que está caduco antes de empezar a trabajar..besos

25 angels { 11.22.08 at 20:07 }

Trini, molt bo el resum i conclusions de les jornades de Bilbao. Et farè arribar els reums de les visites a centres que vam fer nosaltres. Eren interessnts i segur que ens fan repensar models innovadors, aprofitant també les bones pràctiques del nostre territori. Les xarxes de cooperació i col.laboració són bàsiques i necessàries per innovar, sino ens quedaremj mirant-nos el melic i pensant que carai podem fer. I podem fer molt. Sempre plegats i sumant idees. Estic plenamnet d’acord que les TIC ens ho faciliten, cal potenciar-ho molt més i més sabiament. Fer acollidor això que per a massa gent encara representa ciencia-ficció.

26 Trina Milan { 11.22.08 at 20:23 }

Gràcies Àngels, afegiré la informació que en facis arribar..per això està la xarxa..salut

27 jordi { 11.23.08 at 18:41 }

Gracias Trina y expresate en Català te explicas de maravilla…:-)

Efectivamente estamos abriendonos al mundo y ese mundo en estos momentos esta definiendose de forma muy comvulsa. No esta en discusión la necesidad de cambio sino las formas, el contenido y la delimitación de lo público y lo privado.

En breve te/os enseñaré un trabajo realizado por nuestro colectivo que gira en torno al espacio público.

Deixa un Comentari

XHTML: Si vols, pots utilitzar aquestes etiquetes XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>