Blog pensat per comunicar idees, opinió, propostes i raons per intercanviar amb tot el món
Actualitza per a canviar l′imatge ;)

Propostes de futur

Fotografia La Vanguardia

Aquesta fotografia és la d’una classe al MIT. Reconeixem alumnes i professor però no reconeixem el context. Sofàs, disposició en cercle, anivellament dels rols, ordinadors. És la imatge de com es gestiona el coneixement en l’era digital. La utilització de les eines tecnològiques no és nomès l’eina és també una modificació de procediments per a arribar a la millor transmissió de sabers.

Aquesta és una veritable revolució que fa temps que va arribar a les llars. Qui recorda com eren les cuines de les nostres àvies quan nosaltres erem petits? no teniem microones, ni congelador ni cafetera Nespresso, per dir només algunes de les eines que han modificat substancialment la feina culinaria. I això ho tenim també als dormitoris o als lavabos. La nostra vida procedimentalment ha estat modificada amb les tecnologies. L’escola també ho hauria de ser, però algú reconeix en les nostres escoles la imatge de dalt?

No estic reclamant un MIT a cada escola, encara que un MIT o dos a Catalunya no estaria pas de més;  però potser una mica de revolució en les formes ens portarà també cap a la revolució del fons. Diem que els milers de cursos sobre informàtica no ha donat resultats entre els nostres docents. No és veritat, conec molts profes (CEIP Can Parera) que amb un curs de blogs de 10 hores han estat capaços de fer que els seus alumnes de parvulari entrin en el món màgic d’internet; i conec molts alumnes d’universitat que amb una classe d’un profe canvien el concepte d’educar, com és que després no ho veiem en els resultats del sistema?

Mirem el que està passant dia a dia entre els alumnes i els seus profes…donem-los les eines que necessiten, facilitem-los la feina i ells faran innovació i tindran resultats. Saben fer-ho.

Llibre: Los muertos del Carso de Veit Heinichen

Pel·lícula: Transsiberian de Brad Andersson

Música: Inverno d’Adriana Calcanhoto

Comparteix:
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google Bookmarks
  • Meneame
  • TwitThis

10 Comentaris
» Subscriu-te al RSS dels comentaris

1 Ferran { 11.02.08 at 23:31 }

Trina, potser m’equivoco però em sembla que en el debat sobre l’ensenyament s’escolta molt poc al professor, que és qui millor sap què cal millorar, canviar o suprimir. A nivell de l’estat, gairebé cada govern ha fet “la seva” pròpia llei d’educació; qui està perdent el tren són els estudiants… i els propis professors, que sovint acaben fastiguejats. Alguna cosa s’haurà de començar a solucionar, abans no sigui massa tard.
Bona setmana.

2 Trina Milan { 11.03.08 at 8:16 }

Ferran,
tothom està preocupat per la situació, però la gent treballa a les aules. Ningú deixa de treballar, ningú deixa un nen sol. Calen més recursos per al sistema, el PIB invertit a Espanya és molt inferior al que tenen a les resta d’Europa, per exemple; i a l’hora ser capaços de presentar resultats reals, éxit escolar tangible. Ens ho hem de creure i no caure en victimismes ni en defenses del troç; professionalment hem de ser conscients de que l’educació està en la vida de tothom, i per això és una feina de molta responsabilitat. Salut i bona setman Ferran

3 Edu { 11.03.08 at 10:59 }

Curiós això dels sofàs. Ara fa 4 o 5 anys, tornant d’un viatge als Estats Units, el meu director de tesi (J.Ll. de la Rosa) va instal·lar uns sofàs al Laboratori de Recerca en Agents de la UdG perquè havia vist com es treballava als laboratoris de Stanford. Una cosa tan simple, va provocar moltes crítiques d’altres grups de recerca de la politècnica, que no entenien el propòsit dels sofàs i se’n fotien.

La veritat és que han estat molt útils per fer reunions formals o informals, per xerrar, per comentar articles, o simplement per apartar-te un moment del teu lloc de treball i anar a llegir.

Encara estem a anys llum de la manera com es fan les coses al MIT.

4 Trina Milan { 11.03.08 at 11:05 }

Edu,
no és cap tonteria que les formes són importants, de fet que un edifici estigui dissenyat d’una manera o una altra, o que tingui una ordenació espaial determinada comporta també actuacions específiques dels seus usuaris, encara més en un context educatiu on la interacció és fonamental, per això no hem de fer cas dels qui se’n riuen, els del MIT obtenen resultats aclaparadors comptabilitats en éxits dels seus estudiants, no és menor la forma com s’organitzen…salut

5 Miquel { 11.03.08 at 12:33 }

Trina, em sembla que potser ets un pèl massa optimista quan dius que “…una mica de revolució en les formes ens portarà també cap a la revolució del fons…”
Jo penso exactament el contrari, primer s’han de canviar les mentalitats, els xips interiors de cadascú de vosaltres (ja saps que no em refereixo precisament a tu), els mestres, professors, catedràtics, i després el canvi de formes vindrà automàticament.

6 Trina Milan { 11.03.08 at 16:24 }

Miquel,
crec que ho hem d’intentar de totes les formes possibles; en les formes i en el fons; no sóc tan optimista com sembla, més aviat intento fer la feina i sentir com i de quina manera podem arribar als nostres alumnes amb sentit…ells són els que van tres passes per davant nostre i se’ls ha d’atrapar com sigui…per pòder donarlos un cop de ma en aquest món canviant..
salut amic

7 Eduard Batlle { 11.03.08 at 18:25 }

I tant que saben fer-ho els profes! Un post futurista i que no hauria de ser-ho. Brillant reflexió i que trenca esquemes.

8 Trina Milan { 11.04.08 at 8:10 }

Gràcies Eduard. Som molts els que pensem que el que diu aquest post no hauria de ser l’excepció, per això penso que tenim possibilitats de fer alguna cosa pel nostre sistema educatiu que és també per a tota la societat. Una abraçada

9 Anna { 11.06.08 at 13:18 }

acbo de descobrir el teu blog des del de l’Enric Canela i m’ha agradat molt, ja que expresses els meus mateixos punts de vista sobre educació.

Estic tot just entrant en el món de l’educació 2.0, en el que trobo unides dues de les meves passions (l’altra, la ciència, l’estic deixant en favor d’aquestes), i m’agrada trobar blogs que comparteixin aquesta perspectiva.

10 Trina Milan { 11.06.08 at 20:11 }

Anna,
benvinguda al Platxèria, t’agraeixo les teves paraules. Seràs sempre benvinguda a aquest espai d’intercanvi on les ciències, la innovació i les TIC….una abraçada

Deixa un Comentari

XHTML: Si vols, pots utilitzar aquestes etiquetes XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>